Sport

Roller Derby Baby!

DISCLAIMER: Ten wpis będzie podzielony na dwie części:

Pierwsza część będzie zdecydowanie szowinistyczna, męska i zapewne może wywołać grymas niesmaku na twarzach kobiet. Bardzo przepraszam, ale aby zachęcić ludzi do chodzenia na mecze, lajkowanie profili i wspieranie, trzeba dać im marchewkę. Ja daję męskim czytelnikom najbardziej oczywistą i najlepszą marchewkę na jaką mogą się złapać.

Druga część to ogłoszenie rekrutacyjne. Dlatego między innymi powstał ten wpis – jeżeli czytasz to kobieto z Wrocławia i masz ochotę się pobawić w taki sposób spędzania czasu, zapraszam do kontaktu z Breslau Rebels – info o kontakcie na końcu wpisu.

Ok – skoro to sobie już wyjaśniliśmy to Panowie – część dla Was!

Pamiętacie taki film jak Rollerball? A teraz dołóżcie do tego fajne laski. I prędkość. I krótkie getry, albo głębokie dekolty. I nieco przemocy. I prędkość. Zainteresowani? To wrzućcie w google Roller Derby, a będziecie oczarowani.
A do tego – w Polsce zaczyna się tworzyć coraz więcej zespołów, a że sport jest zdominowany przez kobiety…. cóż – tym lepiej dla nas. A dlaczego zachęcam ? Bo im więcej osób będzie wspierać ten sport, tym częściej będą odbywały się mecze (które – ponieważ liga dopiero się organizuje, będą najprawdopodobniej darmowe!) i dziewczyny będą miały możliwość się pokazać.

Poniżej na zachętę – kilka zdjęć poglądowych:

1779149_976480032377545_9099357195303156038_n10523739_976479355710946_7759368166090781617_naksjdlaj10285532_4610311711688_507043441382857978_o1959348_10204961493501766_3299541602121957902_n 10301607_711798298905703_3780240081802763186_nZdjęcia wykonane przez Justynę SIN Polaczyk i MACIEJ MARGIELSKI PHOTOGRAPHY.

Tłumaczenie zasad w tym miejscu zajmie za dużo czasu, po za tym nie jestem w tym najlepszy. Dlatego też na samym końcu znajdziecie kilkadziesiąt przydatnych linków, które rozjaśnią Wam nie tak bardzo skomplikowane zasady. Ale Panowie umówmy się – kto będzie na zasady zwracał uwagę ;)

Czas na część drugą – drogie Panie!

Postanowiłem poprosić o kilka zdań Sin – kobietę, która wkręciła się w ten sport na maksa. Popularyzatorka Roller Derby we Wrocławiu, a także członek drużyny Breslau Rebels. Musiałem trochę ograniczyć ilość emotek jakie zostały wykorzystane w czasie pisania odpowiedzi, ale nie martwicie się – sens pozostał ten sam ;)

1. Dlaczego Roller derby?
A dlaczego nie? Czemu koszykówka, czemu softball, czemu haft?  Jednemu pasuje rzucanie piłką, innemu jeżdżenie na wrotkach, Roller Derby jest wyjątkowe pod wieloma względami: sport to jedno, a cała kultura RD to drugie. Kultura, czyli np Derby names, absolutna sztama pomiędzy drużynami i po trzecie: to jedyny tak agresywny sport zdominowany totalnie przez kobiety! :)

2. Czy w Polsce poza zespołem z Wrocławia są jakieś inne ekipy? Czy istnieje liga?
Jest więcej drużyn, w tym momencie oficjalnie jest siedem, ale tworzy się ósma. Dwie we Wrocławiu, dwie w Warszawie, jedna w Poznaniu, dwie z Pomorza. Ligi jeszcze nie ma, ponieważ sport ten zawitał do Polski dopiero rok temu. Niestety jest to dla zawodniczek sport bardzo skomplikowany, same zasady mają kilkadziesiąt stron, więc nauka zasad + nauka jazdy (aby grać musisz ŚWIETNIE jeździć) + organizowanie ligi zajmie jeszcze trochę czasu.

3. To brutalny sport?
Brutalny – to zależy jak na to patrzeć. Z jednej strony dziewczyny naprawdę mega szybko jeżdżą, a gdy tak zasuwasz, każdy upadek jest o wiele poważniejszy, poza tym samo blokowanie i przepychanie wymaga użycia siły. Z drugiej strony jednak dobrze wyszkolone zawodniczki wiedzą, jak upadać i noszą porządne ochraniacze. Dodam do tego, że zasady wykluczają „brudne” zagrywki (np. uderzenia łokciem albo atak głową czyli przysłowiowa „Baśka”), więc tak naprawdę ryzyko obrażeń nie jest wielkie. Nie liczy się tu siła, tylko zwinność i strategia, tak więc oceniłabym RD bardziej jako sport widowiskowy, niż jako brutalny. Chociaż wiem, że dla tych, którzy nie kumają zasad, może się wydawać, że to bicie się na wrotkach – otóż NIE!

4. Breslau Rebels w dalszym ciągu poszukują dziewczyn, które wstąpią do zespołu. Dlaczego miałyby to zrobić? Jakieś słowo zachęty?
Dla nas wszystkich jeżdżenie na wrotkach jest absolutnie fantastycznym sposobem na spędzanie czasu. Nie ograniczamy tego do treningów, każda jeździ kiedy może i czerpie z tego mnóstwo satysfakcji. To, co jest w tym tak zajebiste, to to, że gdy poświęcasz swój czas i angażujesz się w naukę jazdy, efekty widzisz natychmiastowo. Początkujące zawodniczki już po jednej godzinie treningu widzą progres! To jest absolutnie fantastyczne uczucie, gdy przychodzisz i czujesz się jak leszcz, a wychodzisz i cieszysz się, bo udało ci się przeskoczyć nad jakąś przeszkodą, nie lądując na dupie. To bardzo, bardzo wdzięczny sport.
Druga sprawa to drużyna: przyłączają się do nas same ciekawe i energiczne dziewczyny, z którymi mega szybko nawiązuje się dobry kontakt. I identycznie jest z resztą drużyn w Polsce – generalnie mamy sztamę i nigdy się nie przytrafi tak, że np. przyjeżdżasz do Warszawy i nie ma cię tam kto przywitać!
Podsumowując: ciężka, satysfakcjonująca praca, ciekawe dziewczyńskie kontakty i odskocznia od szarego dnia powszedniego.

I na koniec kilka słów ode mnie – jeśli szukacie jakiegoś ciekawego zajęcia, sposobu na zachowanie figury (bo na pewno wylewa się hektolitry potu) i chcecie się nieco odstresować i wyżyć, to coś dla Was.

Ten sport na pewno dostaje certyfikat jakości Wujka Morela!

A poniżej – kilka ciekawych linków:

OFICJALNA STRONA BRESLAU REBELS

INFOGRAFIKA Z PODSTAWOWYMI ZASADAMI

WIKI O ROLLER DERBY

KRÓTKI DOKUMENT O RD W STANACH

Go Panthers!

panthers-logo

Jakiś czas temu oglądałem Puchar Narodów w Rugby. Sport urzekł mnie i nie przeszkadzały mi nawet dość skomplikowane zasady (które – z czasem – okazały się trudne do pojęcia tylko na pierwszy rzut oka).
Jednak amerykański Futbol zawsze wydawał mi się bardziej lajtową odmianą rugby (te wszystkie kaski, ochraniacze i tak dalej). Obejrzałem jednak – przez przypadek kilka meczy w TV, potem dowiedziałem się, że we Wrocławiu mamy Mistrzów Polski. W dalszym ciągu nie wywołało to mojego jakiegoś wielkiego uniesienia. Ale potem zajmowałem się produkcją teledysku w którym występowali właśnie zawodnicy wrocławskich Panter.

A ostatnio poszedłem na mecz.

_MG_9369.800x600

No i okazało się, że znalazłem na wrocławskim Stadionie Olimpijskim coś, co można nazwać nowym bakcylem.

Dostałem świetną rozrywkę, akcje, emocje, a do tego – pełną kulturę na trybunach. Wiadomo, że Futbol jest niszowym sportem w naszym kraju (choć niesamowicie szybko się rozwija), jednak na trybunach zasiadło prawie tysiąc osób (a wiem, że na ostatnim meczu, w którym nie mogłem uczestniczyć frekwencja była podobna), którzy gorąco dopingowali. Kibice obu drużyn siedzieli obok siebie i zagrzewali swoje drużyny do walki. Wokół biegało mnóstwo dzieci (które cały czas zaczepiały maskotkę Panthers – według mnie to najbardziej przerąbana robota w czasie meczu!). Stwierdziłem – WOW! to jest niesamowite. Nie ma bucówy, dymu, ustawek, rac. Jest genialna atmosfera, totalny luz i poczucie bezpieczeństwa.

A na boisku jest dwudziestu dwóch kolesi, którzy nie płaczą po delikatnym dotknięciu. Tam się napierdzielają aż miło.

Sprawdźcie sobie na stronie Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego czy w Waszym mieście jest jakiś zespół i wybierzcie się na mecz. Bilety nie kosztują dużo (w przedsprzedaży 17 złotych normalny), można świetnie spędzić dzień (mecz trwa ok 3 godzin), napić się piwka, albo czegoś innego (we Wrocławiu sprzedają świeżo wyciskane soki!) i troche pokrzyczeć i pokibicować. Polscy zawodnicy z reguły grają za darmo – nie mają z tego pieniędzy (bo to jeszcze nie ten poziom finansowania i organizacji), dlatego warto wesprzeć ich kupując bilety.

Gwarantuje Wam niesamowite przeżycia i fajnie spędzony czas. A jeśli nadal się wachacie :

Argument dla kobiet: 

_MG_0546.800x600panie

_MG_0410.800x600panie

Argument dla mężczyzn: 

_MG_9448.800x600panowie

_MG_0627.800x600panowie

Zdjęcia pochodzą z oficjalnej strony Panthers Wrocław:  Źródło.